Posibilităţi de eficientizare a activităţii de promovare a bibliotecii

ianuarie 2, 2013 at 4:26 pm Un comentariu

Promovarea eficientă a bibliotecii, informaţiilor, resurselor, serviciilor, evenimentelor, conţinuturilor elaborate, este foarte importantă pentru a atrage atenţia utilizatorilor şi, mai ales, a non utiliatorilor. Bibliotecile au mari restanţe la acest capitol, iar problema este specifică nu numai bibliotecilor din ţara noastră. În mai 2012 Carnegie UK Trust a efectuat un sondaj privind viitorul bibliotecii, care demonstrează că oamenii au o închipuire foarte vagă despre serviciile și posibilitățile oferite de biblioteci. 45% dintre respondenți susțin că oportunitatea de a căuta sau rezerva cartea on-line va face în viitor biblioteca mai atractivă pentru ei și va spori gradul de utilizare a serviciilor bibliotecare. Aceasta în timp ce majoritatea bibliotecilor deja oferă de mai multă vreme acest serviciu.

Tot în anul 2012 Centrul Pew de Cercetare a Internetului și a Vieții Americanilor a publicat raportul  Bibliotecile,  utilizatorii și cărțile electronice. Organizatorii studiului au fost șocați să descopere că cei mai multi dintre americani nu cunosc  faptul că bibliotecile împrumută cărți electronice, deși 76% de biblioteci publice oferă  acest  serviciu.

Aceiași descoperire a făcut și sondajul OCLC Percepția bibliotecii și a resurselor informaţionale  din 2010 care a demonstrat că oamenii nu înțeleg că o biblioecă poate fi mai mult decât cărți.

Internetul şi  instrumentele web oferă posibilităţi de promovare nebănuite anterior. Comunitatea virtuală se extinde rapid, comunicarea virtuală devine tot mai uşoară şi bibliotecarilor nu le rămîne decât să înveţe cum să pună aceste noi oportunităţi în slujba bibliotecii. Este cunoscut faptul că Facebook este cel mai reprezentativ în acest sens instrument Web 2.0. David King argumentează importanţa utilizării reţelei de socializare Facebook(FB) în comunicarea cu membrii comunităţii, invocând faptul că în SUA este înregistrat cel mai mare număr de utilizatori Facebook din lume. Peste 152 milioane de cetăţeni americani au conturi FB şi aproximativ 50% dintre aceştea utilizează FB zilnic. La nivel mondial numărul de utilizatori FB se apropie de un miliard.

În luna mai 2011, David Lee King publica în American Libraries http://americanlibrariesmagazine.org/features/05272011/facebook-libraries un articol despre relaţia bibliotecii cu reţeaua de socializare Facebook. Ideea expusă era  că  Facebook ocupă tot mai mult spaţiu în activitatea bibliotecilor  şi că utilizarea celui mai popular instrument media pentru comunicarea cu membrii comunităţii devine tot mai importantă şi tot mai uşoară.

Situaţiile statistice de la noi la acest capitol sunt  mai modeste. Potrivit unei informaţii din 7 octombrie 2012 numărul utilizatorilor de FB în Moldobva era de 265 560. Însă pretutindeni în lume situaţia se schimbă vertiginos, Facebook a depăşit deja Google ca număr de utilizatori şi în scurt timp lucrul acesta s-ar putea schimba şi la noi. Din acest considerent bibliotecarii ar trebui să aplece atent urechile la cele expuse de David  Lee King în articolul menţionat mai sus. David  King oferă un şir de  sfaturi în vederea creării contului bibliotecii pe  FB şi cum poate fi utilizat pentru comunicarea cu membrii comunităţii. În concepţia lui David King foarte importantă este crearea echipei care va monitoriza discuţiile cu utilizatorii şi va răspunde la întrebări.  În articolul Utilizarea reţelelor sociale pentru inspirarea dialogului http://clubbib.wordpress.com/2010/08/19/utilizarea-retelelor-sociale-pentru-inspirarea-dialogului  menţionam că la Biblioteca Publică Orăşenească Gothenburg a fost constituită o echipă specială care se ocupă de implementarea tehnologiilor Web 2.0 în activitatea bibliotecii. Echipa este formată din  20 de persoane: 10 – responsabile de blog, 4 – responsabile de Facebook, 3 – responsabile de Twitter, 3 – responsabile de YouTube. Membrii echipei stabilesc sarcinile  şi căile de realizare a acestora.

Despre importanţa reţelei de socializare Facebook în promovarea bibliotecii, a resurselor, a informaţiilor, evenimentelor etc vorbeşte şi faptul că în conformitate cu informaţiile furnizate de Raportul „2012 in bloging” https://clubbib2.wordpress.com/2012/annual-report oferit de WordPress.com la 01.01.2013, Facebook.com se află în topul site-urilor de pe care se face intrarea pe Blogul de Biblioteconomie şi Ştiinţa Informării, urmat de www.bnrm.md, www.blogosfera.md  , adresa veche a blogului www.clubbib.wordpress.com, etc.

Conform statisticelor furnizate de panoul de control, în anul 2012 blogul a fost accesat de 43 408 ori( 26 716 la adresa nouă https://clubbib2.wordpress.com şi 16 692 la adresa veche  http://clubbib.wordpress.com ). De la lansarea la 27 aprilie 2010 blogul a fost accesat de 106 957 ori. Dacă facem o analiză a cifrelor înregistrate la adresa nouă unde au fost plasate majoritatea postărilor, începînd cu 5 ianuarie 2012 situaţia arată după cum urmează:

Deşi numărul de accesări depinde, ca regulă, de numărul de postări (şi desigur de calitate, valoare, etc.) aceasta nu este valabil şi în cazurile cînd sunt explorate la maximum posibilităţile oferite de reţelele de socializare pentru promovarea conţinuturilor postate. Exemplu poate servi luna august cînd au fost înregistrate cele mai multe accesări – 2840 la un număr relativ mic de postări – 27. Menţionăm, că  luna august a fost luna pregătirii Festivalului Naţional al Cărţii şi Lecturii şi toate postările au fost semnalate pe pagina de pe Facebook a Festivalului; a blogului; a CODIBIP şi respectiv pe pagina mea personală de pe Facebook.

Cifrele invocate  demonstrează veridicitatea experienţei semnalate anterior de David Lee King. În postarea din 6 martie 2012 Share posts on Facebook to Gain More Readers//Promovează postările de pe blog pe FB pentru a câştiga mai mulţi cititori

http://www.davidleeking.com/2012/03/06/share-posts-on-facebook-to-gain-more-readers/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+davidleeking+%28David+Lee+King%29 , el prezintă dovada eficienţei promovării informaţiilor prin mediile sociale şi explică cum poţi atrage mai multe persoane să citească postările de pe blog. Experimentul făcut de David King este foarte simplu. El  a postat pe pagina bibliotecii de pe Facebook o informaţie destul de vizualizată (137) pe blog . Pe FB această postare a fost vizualizată de 969 de persoane, 68 persoane au accesat postarea, 23 de persoane au comentat sau au distribuit postarea pe profilul lor  de FB pentru ca s-o vadă şi prietenii lor. Încurajat de aceste rezultate David Lee King a elaborate un set de Sfaturi privind postările pe FB, respectiv:

  • Îndeamnă la acţiuni – trebuie să îndemni internauţii să comenteze, şă dea like-uri, să distribuie materialul care i-a plăcut
  • Postările mai  mici dau mai mare interctivitate decî cele voluminoase (60%)
  • Cere răspunsuri scurte, cum ar fi  “Cine este autorul preferat?”. Interactivitate cu 90% mai mare decît alte feluri de postări
  • Fixează postările mai importante în aşa fel ca să stea la începutul paginii mai mult timp
  • Fii neoficial. Tonul prietenos va atrage mai multă interactivitate
  • Postează imagini. Mai mulţi oameni comentează, dau like, distribuie postările care conţin imagini
  • Postează consecvent. Cel puţin de 5 ori pe săptămînă ca să rămîi în atenţia fanilor
  • Postează conţinuturi de acelaşi fel în aceiaşi zi a săptămînii. De exemplu, lista cărţilor noi – lunea. Aceasta va ajuta fanii să ştie ce şi cînd pot aştepta de la tine
  • Oferă fanilor acces la  informaţii ori conţinuturi exclusiviste. Este o cale de a spori interesul faţă de pagina de FB
  • Găseşte timpul optimal pentru a posta.

La întrunirea anuală 2012 a Conferinţei Directorilor Bibliotecilor Publice Raionale/Municipale/Orăşeneşti din Republica Moldova (CODIBIP-Moldova) care a avut loc la 17 decembrie 2012, anul 2013 a fost declarat Anul integrării informaționale a bibliotecilor publice.În acest context pe tot parcursul anului 2013, bibliotecarii trebuie să folosească toate oportunităţile pentru realizarea acestui deziderat. Dată fiind  situaţia financiară precară vor trebui explorate în primul rînd  posibilătăţile care nu presupun finanţe suplimentare, iar instrumentele web 2.0 se numără printre ele.Aici avem ce învăţa de la marele business, care deşi nu duce lipsa finanţelor, foloseşte  la maximum şi posibilităţile comunicării virtuale gratuite  a informaţiei.

Reţelele de socializare, blogurile, diverse site-uri specializate oferă bibliotecilor posibilităţi nelimitate de integrare. Pentru argumentare vom reveni la statisticele Blogului de Biblioteconomie şi Ştiinţa Informării. În anul 2012  au fost plasate 744 materiale, informaţii, linkuri, etc arhiva blogului ajungînd la 1729.  Practic nimic din ce a fost mai important în domeniu la nivel naţional şi internaţional n-a fost scăpat cu vederea. Au fost plasate 120 imagini sau aproximativ 2 imagini pe săptămînă. Ziua cea mai aglomerată a fost 3 august, cînd au fost înregistrate 347 accesări. Cele mai multe accesări vin din ţară, dar numărul accesărilor  din România şi Spania nu este cu mult mai mic. Cel mai comentat articol a fost Blogul cu două adrese, iar cele mai multe comentariiau venit de la Maia Balan, Alla Panici, Galina Davâdic, Vitalie Branişte şi Nina Ciugureanu. Sistemul imi sugerează să le trimit  mesaje de mulţumire şi o fac cu cea mai mare placere. Le mulţumesc pentru sugestii, sfaturi, feedbackul  pozitiv care impulsionează activitatea de mai departe. Le mulţumesc pentru colaborarea în anul 2012 şi anticipat pentru implicarea pe care o aşteptăm în anul 2013.

Printre cele mai accesate articole figurează: Lansarea Programului Global Libraries în Moldova; Festivalul Naţional al Cărţii şi Lecturii, ediţia 2012;  Repertoriu de forme și teme pentru programul FNCL, ediția a II-a, 2012. Interesul este evident pentru că aceste manifestări  au fost printre evenimentele de importanţă majoră ale anului 2012.

Evidenţa activităţii blogului întrece orice exigenţe şi uşurează enorm munca. Este greu de închipuit că formatul tradiţional al comunicării profesionale ar putea oferi asemenea rezultate.

Exemplele menţionate demonstrează că încet, dar sigur, comunitatea bibliotecară învaţă să promoveze biblioteca şi rezultatele muncii bibliotecarului, să comunice, că căute informaţii în spaţiul virtual care oferă rapiditate, cantitate şi chiar calitate atunci cînd ştim cum să selectăm şi să evaluăm informaţia. Pentru bibliotecarii care cunosc avantajele internetului şi posibilităţile oferite şi au pe masă echipamentele necesare  este clar cu ce trebuie să înceapă, ceilalţi, aflaţi încă sun incidentul inegalităţii digitale, trebuie să aştepte învăţînd. Vera Osoianu

 

 

 

Entry filed under: biblioteci, blog, blogul de biblioteconomie si stiinta informarii, Festivalul Național al Cărții și Lecturii, Fundatia Gates, Global Libraries Moldova, retele sociale.

Resurse profesionale http://www.kosson.ro/resurse-profesionale Первый Всероссийский конкурс „Лучший библиотечный блог-2012”

Un comentariu Add your own

  • 1. Tamara Zasmenco  |  ianuarie 4, 2013 la 8:12 am

    Bun, acum stiu ce si cum am de facut anul asta. Cu acest articol imi va
    fi mai usor sa conving si colegii..

    Răspunde

Lasă un comentariu

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arhive

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te celorlalți 114 abonați.
View
ianuarie 2013
L M M J V S D
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031