Cartea şi lectura în viaţa personalităţilor

August 25, 2014 at 5:17 am Lasă un comentariu

images— Ce înseamnă cartea şi lectura pentru dvs ?
— Cu mulţi ani în urmă, am scris câteva versuri pentru copii prin care încercam să răspund la această întrebare (copiii ne întreabă cât se poate de des acest lucru…): „Dragii mei copii deştepţi,/Înţelegeţi bine, foarte:/Una este să ai cărţi,/Alta este să ai carte.//Însă, pe de altă parte,/Dragii mei copii deştepţi,/Cine vrea să aibă carte/Trece mai întâi prin cărţi.” Sau: „Vrei frumos şi drept să creşti,/Şi puternic? Să citeşti!/Şi-atunci, filele veline/Devin aripi pentru tine…” Desigur, nu în zadar se zice (vorbă ştiută de toată lumea) că „cine ştie carte are patru ochi”. Cărţile sunt ochii care ne ajută că vedem partea nevăzută a lucrurilor. Să ne descoperim pe noi înşine. Să-i înţelegem mai bine pe ceilalţi. Cartea ne adaugă vedere şi ne limpezeşte vederile. Vorbind în cheia proverbelor noastre, fără carte, nu ajungi departe… Azi, dintre toate drumurile basarabene, cel care are nevoie – în primul rând! – de reparaţie capitală este drumul spre carte.
— Care sunt cărţile care au un loc aparte în sufletul şi inima dvs ?
— Ar fi o listă lungă din care, cu siguranţă, n-ar lipsi Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie, Divanul sau gâlceava înţeleptului cu lumea de Dimitrie Cantemir, Confesiunile Sfântului Augustin, Creanga de aur de James George Frazer, Apărarea lui Socrate şi Criton de Platon, Amintiri despre Socrate de Xenofon, Călătoriile lui Gulliver de Jonathan Swift, Micul Prinţ de Saint-Exupéry, Kafka pe malul mării de Haruki Murakami, două-trei din romanele lui Amélie Nothomb… Şi, desigur, Biblia ( o „carte de bucate pentru suflet”, vorba unui copil de zece-doisprezece ani…). Îmi amintesc cu mult drag de prietenii noştri ieşeni, Antoneta şi Vasile Bordei, care – înainte de 1989 – venind în vizită la noi, au avut curajul (da, da, curajul!) să ne aducă o ediţie proaspăt apărută a Cărţii Cărţilor…
Ar trebui să amintesc multe-multe titluri remarcabile din literatura noastră (poezie, proză, eseu, critică literară…) – de la marii clasici la tinerii scriitori, autori ai unei singure cărţi… Citesc cu mult drag cărţile colegilor mei de breaslă pe care îi preţuiesc şi pentru care am numai gânduri albe…
Un loc cu totul şi cu totul deosebit în inima mea îl are… Cocostârcul galben şi culmea soarelui – o poveste chinezească, o cărţulie cu copertă galbenă, subţirică, de numai câteva pagini… E prima carte pe care am luat-o de la biblioteca din satul meu. Am citit-o şi mi-a plăcut. Eram, cred, elev în clasa întâi. De atunci, au trecut aproape 60 de ani… de carte. Prima carte citită are o importanţă deosebită – ea te poate încuraja să citeşti şi alte cărţi sau îţi poate tăia pentru multă vreme (dacă nu pentru totdeauna) pofta de lectură. Varianta ideală este când omul potrivit descoperă, la momentul potrivit, cartea potrivită…

Vasile ROMANCIUC

Entry filed under: carti, Festivalul Național al Cărții și Lecturii, lectura. Tags: .

Afişul FNCL Rezultat FINAL: TOP 10 romane basarabene din ultimii 50 de ani!

Lasă un răspuns

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arhive

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 80 de urmăritori

View
August 2014
L M M M V S D
« Iun   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

