Asistenţa consultativă a utilizatorilor – baza încrederii

Februarie 12, 2014 at 10:31 am Lasă un comentariu

41hOXIOQh5L._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_


Marea valoare a bibliotecii o constituie potenţialul intelectual. Personalul bibliotecii este cel care crează şi sporeşte capitalui de imagine pozitivă a instituţiei. De felul cum este perceput personalul, depinde în mare măsură şi percepţia general a bibliotecii în comunitate. Asistenţa consultativă a utilizatorilor (ACU) este primul pas în stabilirea relaţiei de încredere dintre bibliotecă şi utilizator (cititor, consumator,…) şi  a constituit dintotdeauna o sarcină importantă a bibliotecii. În oceanul informaţional actual,  importanţa acestei activităţi creşte şi mai mult. Nu înzădar studiul Viziunea bibliotecii viitorului, realizat anul 2013, în Anglia,  constată că în viitor rolul bibliotecarului ar putea creşte semnificativ.

Indiferent de evoluţia tehnologiilor, bibliotecarul trebuie să rămână în centrul activităţii bibliotecii.  Lucrul acesta îl înţeleg şi corporaţii de mare renume, care prosperă din contul  tehnologiilor. Deşi Fundaţia Familiei Paul G.Allen, cofondator Microsoft, investeşte în programe de dotare a bibliotecilor cu tehnologii moderne, cea mai mare investiţie pe care a făcut-o în anul 2013, în biblioteci, s-a axat pe un program de consultanţă a utilizatorilor  bibliotecilor din  Multnomah, Oregon care prevede asistarea acestora, de către bibliotecari,  în procesul de alegere a cărţilor pentru lectură şi crearea unor relaţii utilizator- bibliotecar de lungă durată. Un program similar este în desfăşurare în Biblioteca Publică Seattle. Cititorii sunt rugaţi să răspundă unor întrebări,  sugestii adresate de bibliotecari, despre ce ar dori să citească în continuare. Noul Program din Oregon se doreşte a fi un model care ar putea fi preluat de alţi bibliotecari din ţară. Într-o lume a roboţilor, asistenţa unei fiinţe umane sensibile este mai valoroasă decât oricând. De aici şi idea identificării bibliotecarului cu un motor de căutare cu inimă. Studiile demonstrează că oamenii preţuiesc mai mult biblioteca atunci când au o relaţie bună cu  bibliotecarii. Un bibliotecar competent este ceia ce fiecare utilizator vrea să cunoască la prima întâlnire cu biblioteca.

În lucrarea Competency Index for the Library Field /Indexul competenţelor în câmpul biblioteconomiei http://ks.webjunction.org/c/document_library/get_file?folderId=67024497&name=DLFE-16500008.pdf  elaborată de WebJunction în baza celor mai reprezentative lucrări semnate de practicieni şi lideri ai domeniului biblioteconomic,  precum şi de organizaţii de profil un loc aparte îi revine setului  de competenţe  Consultanţa cititorilor. Lucrarea poate fi de mare ajutor managerilor bibliotecilor la elaborarea fişelor posturilor pentru bibliotecarii antrenaţi în această activitate, precum şi la elaborarea programelor de formare profesională continuă.

Din setul de competenţe de mai jos se reliefează portretul bibliotecarului cu care utilizatorul începe să cunoască biblioteca.

Consultanţa cititorilor

Competenţă: Consultanţa cititorilor Asistă utilizatorii la selectarea lecturilor în vogă şi a celor de  agrement,  la selectarea materialelor pentru vizualizare sau audiere
Cunoştinţe şi abilităţi  asociate Demonstrează cunoaşterea profundă a colecţiilor bibliotecii şi a unei game largi de materiale de interes pentru cititorii biblioteciiDemonstrează abilităţi de lectură, cunoaşte conecţiunele  dintre resurse, şi discută cu utilizatorii despre resurse

Înţelege natura necesităţilor utilizatorilor , analizează informaţiile care parvin de la utilizator şi bazează recomandările pe necesităţile utilizatorilor

Identifică şi recomandă o selecţie de materiale care corespund necesităţilor utilizatorului

Elaborează liste de literatură, liste de documente  asemănătoare, iniţiază discuţii despre cărţi, expoziţii,  documente electronice şi alte instrumente speciale pentru a spori accesul la resursele bibliotecii şi rata de utilizare a acestora

Foloseşte instrumente Web (bloguri, wiki, reţele sociale), pentru a încuraja participarea şi implicarea cititorilor

Încurajează feedback-ul cititorilor asupra materialelor recomandate şi ajustează corespunzător  recomandările viitoare

 

Competenţă: Consultanţa cititorilor Dezvoltă  strategii şi surse pentru a fi  bine informat în calitate de consultant al cititorilor
Cunoştinţe şi abilităţi  asociate Identifică şi utilizează diverse resurse  on line şi tradiţionale pentru a le recomanda cititorilorActualizează cunoştinţele despre autorii importanţi, romanele SF, literatura ştiinţifică şi realizările curente

Se ţine la curent cu realizările din creaţia populară,  utilizând diverse căi şi modalităţi

Menţine relaţii  cu diverse comunităţi profesionale pentru a găsi şi a promova  cele mai bune practici de consultanţă a utilizatorilor.

 

Continuare pe:https://clubbib2.wordpress.com/articole-traduceri V.O.

http://www.slideshare.net/rmbiblioteci/asistena-consultativ-a-utilizatorilor-baza-ncrederii-vera-osoianu

Entry filed under: activitate metodologică, bibliotecari, biblioteci publice, formare profesionala continua. Tags: .

Simpozionul Ştiinţific Anul Bibliologic 2013 Islanda, ţara cu cei mai mulţi scriitori din lume

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arhive

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 81 de urmăritori

View
Februarie 2014
L M M M V S D
« Ian   Mar »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728  

%d blogeri au apreciat asta: