Servicii pentru comunitate: idei în ajutor programării activităţii în anul 2014

Octombrie 24, 2013 at 8:47 am Lasă un comentariu

Fereastra biroului în care lucrez se află vis-a-vis de intrarea în Muzeul Naţional de Istorie. De ceva timp chiar la poarta muzeului a apărut un scrânciob. Când l-am văzut prima oară, involuntar mi-am amintit de terenul de joacă aferent bibliotecii orăşeneşti Ocniţa, proiect realizat şi cu participarea bibliotecii; de experienţa bibliotecilor din alte ţări de a separa spaţii, cu jocuri şi cărţi, pentru copiii, lăsaţi în grija bibliotecii pănă ce părinţii rezolvă nişte probleme; de raportul ALA care la servicii inovative menţionează împrumutul diferitor instrumente sportive. Pentru a împrumuta o minge copiii lasă garanţie ghiozdanul, telefonul mobil sau alt gadget. Când întorc obiectele împrumutate primesc obiectul lăsat gaj. În timpul jocului lucrurile personale sunt în siguranţă. Mulţumiţi şi copiii, şi părinţii, şi bibliotecarii. Aţi prins firul?

La 29 ianuarie 2013 pe site-ul Proiectului Centrul de Cercetare Pew a fost publicat un articol semnat de ZICKUHR, Kathryn,  Innovative library services “in the wild”  http://libraries.pewinternet.org/2013/01/29/innovative-library-services-in-the-wild. Referindu-se la rezultatele unui sondaj recent, autoarea menţiona faptul că scopul raportului Pew  a fost nu numai să scoată în evidenţă necesităţile  americanilor de a  utiliza bibliotecile publice, dar şi  serviciile şi programele pe care americanii consideră că biblioteca ar trebui să le ofere şi ce ar dori să utilizeze in viitor.  Articolul este însoţit de o selecţie de servicii inovative.

Lista de mai jos  prezintă   exemple de servicii  considerate innovative,  oferite de bibliotecile de pe  întreg teritoriul SUA:

  • Servicii de referinţe virtuale “Întreabă bibliotecarul”. Acesta este cel mai solicitat serviciu.
  • Consultaţii în vederea utilizării diferitor echipamente tehnologice, precum tablete, cititoare de cărţi electronice, etc
  • Ajutor în vederea creării şi disctribuirii conţinuturilor: video, muzică, fotografii
  • Cursuri de învăţare a calculatorului cu implicarea voluntarilor
  • Studierea limbilor
  • Împrumutul la domiciliu (ca regulă pentru 2 săptămâni): cititoare de cărţi electronice, tablete, instrumente muzicale, tablouri,instrumente de măsurare a tensiunii electrice, telescoape, instrumente de pescuit pentru copii, instrumente sportive, etc
  • Asistenţă în vederea completării declaraţiilor pe venit pentru inspectoratele fiscale
  • Vizite la domiciliu pentru a duce cărţi din donaţii, carduri de bibliotecă, informaţii despre bibliotecă, programe şi evenimente, etc
  • Discuţii în grupu despre tehnologii şi cum acestea pot ajuta persoanele, organizaţiile non profit şi micul business;  despre cum poate fi economisită apa, curentul electric, banii, despre curele de slăbire, machiaj, cumpărături online, creşterea viermilor de mătase, etc
  • Grup pe interese pentru persoanele pasionate de astronomie
  • Programul “Un bibliotecar acasă”. Bibliotecarul se deplasează la domiciliul persoanelor cu problem, pentru a-i învăţa cum să utilizeze tehnologiile
  • “Pierduţi printre rafturi” – emisiuni radiofonice săptămânale. Bibliotecarii sau voluntarii prezintă carţi noi, cărţi de top în preferinţele de lectură ale utilizatorilor, ecouri despre cărţile noi, selecţii din lucrările  solicitate mai frecvent, recitaluri de poezie, scenete cu implicarea cititorilor,etc
  •  Crearea în comun a conţinuturilor: “Romanul comunităţii”, “Istoria locală”, “Împreună scriem o poveste”
  • Cursuri de ioga
  • Adolescenţii scriu o carte online
  • Lecţii privind comportamentul în timpul unei situaţii de forţă majoră: incendiu, cutremur, inundaţie
  • Colecţii de cărţi (5-10)pentru învăţători, educatori, medici, etc
  • O carte vie. Utilizatorii discută sau iau un interviu de la o personalitate din localitate sau un invitat
  • Călătorii în timp. Bibliotecarul împreună cu învăţătorul de istorie stabilesc o perioadă, un personaj  sau un eveniment pe care sunt axate discuţiile. O alternativă pentru opele de istorie.
  • Clubul colecţionarilor: monede, timbre, desene, cutii, etc. Expoziţii. Schimb. Vânzări.

La această listă de idei am putea adăuga şi alte propuneri:

  • Proiectul „Colegi de clasă, a mai rămas ceva de învăţat. Ne întâlnim la bibliotecă”
  • „Schimb păpuşa pe o carte”
  • „Cartea cea mai dragă mie o împart cu voi”
  • Expoziţia celor mai interesante cărţi (la sugestia cititorilor)
  • Diverse oportunităţi de învăţare alternativă: menţinerea unui acvarium,  îngrijirea păsărilor  de colivie, îngrijirea plantelor de cameră
  • Ultimul sunet la bibliotecă. Şcoala transmite ştafeta bibliotecii
  • Sărbătoarea (festivalul) primelor cireşe, căpşuni, primul stup (poate fi făcut cu vânzarea produselor)
  • Expoziţii de copturi în formă de carte. Poate fi făcută o licitaţie. Banii adunaţi pot fi folosiţi la achiziţionarea unor cărţi noi.

O trecere în revistă a serviciilor inovative oferite de  biblioteci găsim şi în  raportul  Envisioning the library of the future. Phase 1: a review of innovations in library services//http://www.artscouncil.org.uk/media/uploads/pdf/Envisioning_the_library_of_the_future_phase_1_a_review_of_innovations_in_library_services.pdf  realizat de Consiliul Englez al Artelor şi publicat în mai 2013. Printre serviciile inovative care ar putea prinde rădăcini şi în bibliotecile noastre menţionăm:

„Bazarul Digital”, organizat lunar de biblioteca Lambeth, Regatul Unit. Membrii comunităţii locale se adună pentru a cunoaşte tehnologii noi, a solicita ajutor sau a distribui propriile cunoştinţe în vederea utilizării tehnologiilor. Persoanele  vin să înveţe cum să folosească telefoanele mobile, cum să plaseze fotografii online, să folosească materiale de referinţă online, să împrumute cărţi electronice, să vândă sau să cumpere online, să vorbească cu familia sau rudele, utilizând  opţiunea video, etc.  Participanţii  aduc cu ei dispozitivele despre care vor să înveţe mai mult. Evenimentul este moderat  de traineri  voluntari, dar fiecare participant se implică cu tot ce cunoaşte, împărtăşind altora cunoştinţele proprii.

La o etapă mai avansată, unele biblioteci crează „Laboratoare Digitale/Fab Lab” ( colecţie de instrumente şi echipamente). Aceste proiecte încurajează persoanele să preia controlul asupra tehnologiilor şi să creeze conţinuturi în loc de a consuma informaţii şi idei. Când biblioteca publică se implică în această mişcare se poziţionează ca spaţiu unde oamenii nu numai învaţă  despre  tehnologiilor recente, dar şi învaţă să facă lucruri care anterior puteau fi făcute doar de profesionişti IT.

Centre de sănătate folosesc bibliotecile publice în susţinerea scopulului lor de a oferi suport informaţional şi emoţional la cât mai mulţi oameni. Grupul ţintă sunt non pacienţii din rândurile minorităţilor  şi persoane care au mai puţine posibilităţi de a se informa. Asistenţa se axează pe sfaturi de prevenire a bolilor. Proiectul presupune şi întâlniri face-to-face (specialist în domeniu-utilizator) în anumite zile ale săptămânii.

Tot mai solicitate devin  serviciile  de asistenţă juridică – servicii gratuite , interactive, online. Acestea presupun conferinţe video în care un consultant răspunde la întrebările utilizatorilor. Bibliotecile sunt percepute în acest caz ca o modalitate accesibilă, convenabilă şi prietenoasă de a oferi servicii  persoanelor care nu pot beneficia de asemenea servicii în alte părţi.

Serviciile noi nu reprezintă nici o valoare dacă membrii comunităţii nu le cunosc. Promovarea bibliotecii, a serviciilor, a resurselor şi a evenimentelor este o problemă foarte serioasă a bibliotecilor din întreaga lume. Studiile recente demonstrează că cetăţenii nu cunosc ce servicii oferă bibliotecile şi cum pot beneficia de aceste servicii. Un exemplu elocvent reprezintă şi studiul Centrului Pew menţionat mai sus. Aceasta problemă ar trebui să fie printre priorităţile activităţii bibliotecare. Este foarte importantă  implicarea  membrii comunităţii în această activitate. Aici trebiue pusă în valoare toată creativitatea şi spiritul inovativ al bibliotecarilor. Mediul virtual oferă posibilităţi  nebănuite anterior de promovare a bibliotecii. Deosebit de eficientă este promovarea bibliotecii prin reţelele de socializare şi Wikipedia. Recent British Library  a anunţat intenţia de a angaja un specialist care să monitorizeze şi să actualizeze pagina de pe Wikipedia, percepută ca cel mai direct mijloc pentru marketing şi informarea potenţialilor vizitatori despre serviciile şi evenimentele organizate de bibliotecă. Vera Osoianu

Anunțuri

Entry filed under: servicii pentru utilizatori.

Health Happens in Libraries – Share Your Story! Vodafone aduce Biblioteca Digitală în 300 de licee din țară, oferind elevilor 100 de carți electronice

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arhive

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 81 de urmăritori

View
Octombrie 2013
L M M M V S D
« Sep   Noi »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

%d blogeri au apreciat asta: