Incluziunea socială a persoanelor dezavantajate fizic şi social

August 2, 2011 at 12:20 pm Lasă un comentariu

Este cunoscut faptul că instituţiile publice din mai multe ţări, inclusiv bibliotecile  au de mai multă vreme în agenda  priorităţilor de activitate incluziunea socială a cetăţenilor dezavantajaţi fizic şi social. Ghidul IFLA/UNESCO privind dezvoltarea serviciilor bibliotecilor publice dedică un subcapitol aparte problemelor ce ţin de serviciile pentru grupurile speciale de clienţi (utilizatori). Din această categorie fac parte persoanele cu diverse dizabilităţi fizice, persoanele care se află în diverse instituţii cu carater închis (închisori, spitale, etc), persoane cu abilităţi reduse de învăţare, persoane  care locuiesc în localităţi izolate, etc. Liniile Directorii PULMAN, elaborate sub egida  Programului de Cercetare pentru o Societate Prietenoasă al Comisiei Europene şi concepute pentru a asista comunitatea instituţiilor informaţionale în vederea identificării, susţinerii şi diversificării serviciilor, acordă o însemnătate deosebită serviciilor care favorizează incluziunea socială.

La noi când se vorbeşte despre persoanele dezavantajate se au în vedere, în primul rând, persoanele cu dizabilităţi fizice. Şi dacă pentru aceştea se mai face câte ceva, pentru dezavantajaţii sociali se face extrem de puţin.

Astăzi, 2 august vor fi făcute publice  rezultatele  Studiului “Bariere de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi din Republica Moldova”

În comunicatul de presă http://clubbib.wordpress.com/2011/08/02/lansarea-studiului-bariere-de-incluziune-sociala-a-persoanelor-cu-dizabilitati-din-republica-moldova/  emis în legătură cu lansarea Studiului, realizat de către Centrul de Asistenţă Juridică pentru Persoane cu Dizabilităţi (CAJPD) şi finanţat de către Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), se menţionează că „autorităţile din Moldova în afara de satisfacerea necesitaților medicale ale persoanelor cu dizabilităţi trebuie să abordeze şi integrarea socială a acestora pentru a aplica  prevederile Convenţiei ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi”.

Studiul CAJPD se referă  şi la accesibilitatea serviciilor, care este un aspect de interes pentru bibliotecile publice, şi constată că, „deşi s-au luat unele măsuri pozitive în scopul incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi în Republica Moldova, actuala politică socială încă nu respectă standardele europene, în special în ceea ce priveşte accesul la drepturile sociale. În urma cercetării s-a constatat că serviciile sunt orientate preponderent spre satisfacerea necesităţilor primare ale persoanelor cu dizabilităţi, cum ar fi alimentare, cazare, îmbrăcăminte.

Sistemele de securitate socială, angajare în muncă, asistenţă medicală şi educaţie, precum şi implicarea, participarea la viaţa civică şi culturală, trebuie să fie reformate pentru a preveni orice încălcare a  drepturilor prevăzute de Convenţia ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi.

Studiul arată că aceste probleme pot fi eliminate prin dezvoltarea unui cadru legal antidiscriminatoriu  şi  comprehensiv, care să faciliteze accesul la drepturile sociale ale persoanelor cu dizabilităţi. Noile acte normative trebuie să prevadă măsuri şi termene concrete pentru eliminarea barierelor în calea incluziunii sociale atât la nivel local cât şi naţional”.

Să sperăm că acest studiu va sta la baza unei strategii de redresare a situaţiei.

Ţările Uniunii Europene au o experienţă foarte bogată de dezvoltare a serviciilor pentru această categorie de utilizatori. Multe ţări implementează programe de promovare a lecturii  printre deţinuţii din închisori. IFLA JOURNAL, Vol 36 (June 2010), No 2 publică o analiză a situaţiei din Spania, în care autoarea Margarita Perez Pulido identifică practici de calitate, analize metodologice, examinează extinderea inovaţiilor demonstrate de acest program.

În mai multe ţări nordice  a fost implementat proiectul “Povestea de seară din închisoare”.

Prin acest proiect părinţilor care-şi ispăşesc pedeapsa în penitenciare li se oferă oportunitatea de a înregistra poveşti pe un CD şi a-l trimite acasă familiei. Ideea proiectului este de a stimula relaţiile părinţi-copii şi a contracara sentimentele traumatizante provocate de separarea forţată. Programul ofetă deţinuţilor şansa de a studia literatura pentru copii, a-şi îmbinătăţi abilităţile de a scrie şi a citi, a-şi dezvolta tehnicile de povestitor,  a învăţa cum să publice conţinuturile proprii. Până acum proiectul a avut în vizor doar deţinuţii bărbaţi, dar se preconizează extinderea lui. Copiii care sunt separaţi de mamele lor se află într-o situaţie chiar mai complicată decât cei separaţi de taţi. Oficialităţile suedeze (în special Consiliul Suedez Arte) a alocat fonduri pentru evaluarea ştiinţifică a proiectului, în scopul creării unei metodologii pe termen lung  de activitate în cadrul penitenciarelor din Suedia.

Există aici idei care pot fi preluate şi implementate cu succes şi în condiţiile noastre.

Vera Osoianu

Anunțuri

Entry filed under: lectura, servicii pentru utilizatori.

Lansarea Studiului „Bariere de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi din Republica Moldova” FNCL pe interfaţa site-ului Bibliotecii Naţionale

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arhive

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 83 de urmăritori

View
August 2011
L M M M V S D
« Iul   Sep »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

%d blogeri au apreciat asta: